Problemen met uw internetverbinding? Controleer als eerste de actuele meldingen van uw provider. Op de website van de internetaanbieder kunt u controleren of er in uw regio werkzaamheden plaatsvinden, of een storing bekend is. Is dat niet het geval? Dan kan de storing bij u in de woning zijn ontstaan.
Resetten van de verbinding
Als er geen werkzaamheden of storingen zijn, kunt u proberen de verbinding weer tot stand brengen door deze te resetten. Doorloop de volgende stappen om uw internetverbinding te resetten:
- Zet uw computer uit. Als u een router heeft, haalt u deze ook van de stroom.
- Haal het Modem van de stroom (het modem bevindt zich in uw meterkast of in de woonkamer).
- Sluit het modem na 1 minuut weer aan. Wacht nu totdat het modem online is (zodra de lampjes DS, US en Online branden).
- Als u een router heeft, dan zet u deze nu weer aan. Wacht tot de router online is. Heeft u geen router? Dan kunt u deze stap overslaan.
- Zet uw computer weer aan. Het kan tot 2 minuten duren voordat de internetverbinding actief is.
Verbinding tussen modem en netwerk controleren
Als op het modem de lampjes DS, US en Online niet branden, dan is het modem offline. Offline betekent dat er geen verbinding is tussen het modem en het netwerk van uw provider. Controleer in dat geval of het modem goed is aangesloten. Vergelijk de aansluiting bij u thuis met de aansluitschema’s in de installatiehandleiding van uw glasvezel-aanbieder (zoals online.nl).
Computer rechtstreeks aansluiten op het modem
Steeds meer gebruikers hebben een router om een verbinding draadloos te maken, of om meerdere computers aan te sluiten. Maakt u gebruik van een router, probeer dan of u wel verbinding kunt maken als u de computer rechtstreeks aansluit op het modem. Hiermee kunt u uitsluiten of uw router de storing veroorzaakt:
- Sluit het modem rechtstreeks aan op de hoofdaansluiting met een korte coaxkabel van maximaal 1 meter.
- Sluit de computer met een netwerkkabel rechtstreeks aan op het modem.